OVERBLIK 

 

For mange planer, projekter, opgaver ? 

I privatlivet, på jobbet – eller en blanding af det hele ?

 

Tankerne myldrer rundt, du har mistet overblikket. Hvor skal du starte, hvor skal du slutte. Du stresser, for hvordan skal du nå det hele ? 

Du bliver aldrig færdig, for der kommer hele tiden nye opgaver til – hele tiden er du bagud. Og det du virkelig har lyst til og brug for, det når du aldrig, fordi der er for mange ” skal ” opgaver.

Du har svært ved at være tilstede i nuet, fordi tankerne hele tiden kværner rundt med alle de ting, du skulle gøre i stedet for.

 

Er dette noget, du kender, så kan denne enkle metode være en hjælp til dig, så igen kan få overblik og overskud:

 

Du skal bruge: en post-it blok ( de små gule sedler) , tape og et stort stykke papir.

 

Start med at nedskrive alle de opgaver, du kan komme i tanker om – èn opgave på en gul seddel. Ingen prioritering elle selvcensur, skriv bare løs.

 

Dernæst inddeler du det store papir i tre felter.

Felt 1 hedder ” Vigtigt - med deadline”.

Felt 2 hedder ” Vigtigt - uden deadline”

og felt 3 hedder ” Vigtige ting, jeg har lyst til ”.

 

Nu spørger du måske ” Hvad med de ting, der ikke er vigtige ? ”

Svaret er: hvis de er uvigtige, smider du de sedler væk – ingen grund til at fylde dit hoved med uvigtige ting. Gem kun det, der betyder noget, derved skærper du dit fokus og din energi !

 

Nu placerer du så sedlerne i de felter, hvor de hører til og hænger papiret op på væggen, bag på en dør eller hvor det nu ellers passer for dig.

 

Nu skal du så i gang med at udføre opgaverne.

 

Du prioriterer de felter med deadline, dvs. dem fra felt 1 og selvfølgelig dem med den tidligste deadline.

Hver gang, du har færdiggjort en af disse, udfører du en af opgaverne fra felt 3 – det er nemlig vigtigt, at du samtidig sørger for at være god ved dig selv.

Når du har løst opgaverne fra felt 1 – eller når de resterende har en deadline langt ude i fremtiden, og sådan fortsætter du.

 

Du vil opdage, at du med denne enkle metode opnår langt mere struktur og overblik. Og dermed langt mere overblik og ro.

 

 

Kan du lide det, jeg skriver ? Så husk at give mig et like på  facebook 

https://www.facebook.com/Psykolog-Anne-Mette-Staub-383053435236628/ 

Så kan du følge med i, hvornår der kommer nye indlæg her på siden.

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------

PLANLÆGNING

 

 

 

Planlæg altid din dag dagen før !

 Det er meget nemmere at gå i gang næste dag, når du ved præcist, hvad du skal i gang med.

Når du har forberedt planlægningen, har du selv fastsat dagsordenen for din dag.

I modsat fald risikerer du nemt, at tilfældige hændelser og andre mennesker sætter den for dig.

  

Husk 60 / 40 reglen !

 Uanset, hvor forudseende, du er, vil der altid opstå uforudsete hændelser.

Din pc kan drille, kolleger eller venner har brug for hjælp fx

Planlæg derfor kun 60 pct. af din tid, så du har indlagt en buffer på 40 pct, til uventede forstyrrelser.

Husk også at indlægge tid til små hyggeting – kramme med kæresten, gå en tur, spise kage med veninden.

  

Prioriter – gør det vigtigste først !

 De ting, der er mest vigtige og som har en tidsfrist, gør du først. Det betyder, at hvis du mod forventning , ikke når det, du har sat dig for, har du i det mindste nået det vigtigste den dag.

 

 Sig nej og uddeleger !

 Uddeleger de opgaver, du kan. Og husk at sige nej til opgaver og aftaler, der hindrer dig i at nå de mål, du har sat dig.

( Dette er for mange mennesker rigtig svært.

Er du en af dem, der har svært ved at sige nej, og svært ved at udelegere opgaver til andre, tilbyder jeg gerne støtte og hjælp til, hvordan du kan arbejde på at blive bedre til dette – kontakt mig her. )

 

 Hold planlægningsmøde med dig selv en gang ugentlig !

 Her laver du en overordnet plan for hele ugen: Dvs. du planlægger den enkelte dag, og hvilke opgaver, der skal løses i ugens løb, fx skal du måske planlægge noget transport, skal du købe ind til en bestemt begivenhed, skal du forberede et mødeoplæg ?

På den måde, undgår du ubehagelige overraskelser i sidste øjeblik.

Og du får ro indeni, fordi du ved, der er nogenlunde styr på ugens forløb.

 -------------------------------------------------------------------------

 MOTIVATION

 

Kender du det ? Du er i gang med en opgave. Måske arbejde ved din pc - måske en praktisk opgave i hjemmet.

Pludselig finder du dig selv i gang med at surfe planløst rundt på nettet, eller i gang med at sludre med en veninde i telefonen ?

Det sker kun, når du er i gang med noget, der er lidt kedeligt og uoverskueligt.

Når det sker, er du i gang med en overspringshandling !

” Ja – og ? ”, siger du måske ” Jeg skal jo have lidt pauser en gang i mellem ”.

Det er rigtigt, men overspringshandlinger er ikke det samme som pauser.

Pausen giver dig energi – det gør en overspringshandling ikke.

Pausen er mere elle mindre planlagt, og giver dig energi til at kunne fortsætte med din opgave.

En overspringhandling er en flugt fra det, du er i gang med .

Den tapper dig for energi, fordi du hele tiden har i baghovedet, at du jo egentlig burde lave noget andet.

Den nedbryder dit selvværd, fordi du ikke når det, du ville.

 

Her giver jeg dig 4 enkle tips til , hvordan du kan undgå overspringhandlinger og derved blive mere effektiv og tilfreds med dig selv.

 

1. Gør dit mål er konkret, specifikt og realistisk:

 ” Nu skal jeg altså snart til at få styr på hele det her projekt ”

 ” I morgen kl 9 ringer jeg til Jensen for info om x og jeg sender mails til projektdeltagerne angående dato for næste møde. ”.

Hvilken af de to sætninger virker mest motiverende ?

Ja – selvfølgelig – den sidste, fordi det er konkret og enkelt – du ved præcis, hvad du skal gøre og hvornår. Og det er realistisk at opnå.

 

2. Skab en god vane : 

Det tager ca 21 dage at skabe en vane – hvis du gør noget bestemt dagligt eller regelmæssigt i 21 dage bliver det en vane – noget, du bare gør automatisk uden at tænke så meget over det.

De fleste af os kender det alt for godt fra dårlige vaner.

 Afsæt et bestemt tidsrum til din opgave hver dag, så du skaber en rutine. Når rutinen er blevet en vane, er det svært at bryde den – så skal du til at forklare dig selv, hvorfor du fx ikke lige kan stå op en time før og passe din daglige løbetur.

Respekter din egen rytme: Hvornår er du mest oplagt og effektiv? Nogle arbejder bedst tidligt på dagen , andre bedst om aftenen.

 

3. Hold pauser:

 De fleste fungerer bedst med en pause på fx 10 min efter 50 min., men prøv dig frem mht. hvad der passer bedst for dig.

Du kan gøre, hvad du vil i dine pauser, bare det giver dig ny energi – en kort gåtur, en kop kaffe, ringe til en veninde, meditere.

( Dette er ikke overspringshandlinger, fordi du er bevidst om, hvornår og hvor længe, du gør det)

Når du bevidst sørger for at holde pauser, vil du opdage, at trangen til overspringhandlinger automatisk forsvinder.

 

4. Bevar motivationen: 

Tit vil du opleve, at du får lyst til at fortsætte med din opgave udover den planlagte tid – ” nu går det jo lige så godt”. Men gør det ikke !Hvis du stopper i tide, bevarer du motivationen til næste dag og i mellemtiden arbejder din underbevidsthed videre for dig.

Stop på et tidspunkt, hvor du ved, hvad du skal begynde med næste dag, og hvor du ikke har lyst til at stoppe.

Det gør det meget nemmere og lystbetonet at komme i gang igen næste dag.

 

Nogle mennesker kan have mekanismer, der hindrer dem i at arbejde effektivt i forhold til at opnå deres mål, fx ubevidst frygt for fiasko eller sucess, eller overdreven perfektionisme.

I så fald kan det være nødvendigt med hjælp udefra til at komme videre – jeg tilbyder dig gerne hjælp i forhold til at afdække og slippe dine begrænsende mønstre.

Kan du lide det, jeg skriver ? Så husk at like min side Psykolog Anne – Mette Staub

https://www.facebook.com/Psykolog-Anne-Mette-Staub-383053435236628/  på facebook .

Så kan du følge med i, hvornår der kommer nye indlæg her på siden.

-------------------------------------------------------------------------

 

KAIZEN

 

Du kender helt sikkert følgende:

Du har et eller andet projekt – en rent praktisk opgave, gå i gang med motion, eller lign.

Du ved, hvordan du skal gøre, og du ved, hvor godt, du får det, når det er gjort.

Men samtidig er der et eller andet mystisk, der hindrer dig at gå i gang - måske virker det uoverskueligt – hvor skal du ende og hvor skal du begynde ?

Selv havde jeg engang følgende praktiske problem:

Jeg havde et stort skab, jeg gerne ville skaffe mig af med.

Intet problem at få det fjernet, men først skulle det jo tømmes !

Og det var jo problemet ; det var fyldt med alt muligt, og jeg skulle tage stilling til hver enkelt ting, hvor skulle hvert ting placeres, og hvad skulle overhovedet gemmes ?

Hvornår skulle jeg lige gøre det ?

Så jeg gik i meget lang tid og ventede på den der weekend, hvor jeg ikke havde andet at lave, og hvor jeg følte mig dybt inspireret til at få overstået projektet .

Det tidspunkt kom selvfølgelig aldrig.

Så var det, jeg hørte om Kaizen filosofien, som kort fortalt kan beskrives således:

 

" Store forandringer skabes af små skridt ".

 

Jeg besluttede mig for hver dag at afsætte 5 minutter til at begynde at tømme skabet.

Der gik hurtigt sport i det, men jeg holdt fast i kun at måtte bruge 5 minutter for at bevare motivationen.

Så der skete meget hurtigt det, at det projekt, der tidligere havde hængt som en stor, sort sky over mit hoved, blev noget attraktivt, jeg hver dag fik lyst til at gå i gang med.

Og ret hurtigt var opgaven løst.

 

" Ved at skabe små forandringer, opløser du din modvilje mod forandring, fordi hvert trin virker nemt og overskueligt "

 

Sådan gør du :

- Definer dit mål.

- Spørg dig selv: Hvilke delmål skal jeg opstille for at nå det ?

   Fx. bruge 5 min. om dagen på det.

- Sørg for, at delmålet er så lille, at det kun kan blive en succes !

 

" Ved at bruge små skridt, er du sikker på, at hvert skridt bliver en succes og uundgåeligt vil føre dig i mål ". 

  

PS: Hvis du ønsker at arbejde mere intensivt med motivation og målsætning, er du meget velkommen til at kontakte mig – og husk at like min facebookside, hvis du vil følge med i mine aktuelle tilbud, og få nye tips og redskaber.