Efteråret er en smuk tid, med alle de dejlige farver på træer og buske.

Men for mange er det også en svær tid – svært at komme igennem mørket og kulden.

Mangler du energi, større søvnbehov, øget appetit, og tristhed i denne mørke tid ?

Her er 4 tips til, hvordan du kan undgå tilbagevendende vinterdepresssioner.

 

 

 

 

1. Sørg for at få lys !

 

Lys påvirker koglekirtlen, som har betydning for bla. serotonin - og melatoninproduktionen:

Serotonin har betydning for vores humør - jo mere produktion af serotonin, jo mere stiger vores humør.

Melatonin har betydning for vores døgnrytme: Lys hæmmer produktionen, hvilket betyder at vi bliver vågne og får energi.

Ved mangel på lys, øges produktionen, og vi søvnige og trætte.

Det er derfor vigtigt, at du sørger for at få lys, også i vintermånederne.

Et godt råd er derfor, at du opholder dig mest muligt udendørs i de lyse timer – uden solbriller. 
Mange har også glæde af en lysterapilamper, lamper med særlig mange lux.
Hvis du har mulighed, kan du jo også overveje en lille ferie sydpå.

 


2. Spis sundt !

 

Stoffet tryptofan har betydning for humøret og findes bla. nødder, ost, indmad, fjerkæ og fisk.
Spis derfor rigeligt af disse fødevarer.

Også D-vitamin har betydning for humør, energi og immunforsvar. 

D-vitamin dannes når huden får sollys, så om vinteren kan det være svært at få tilstrækkeligt med D-vitamin.

D - vitamin findes i fed fisk, æg og ost.
Spis mad der mætter længe, fx fuldkornsprodukter og grøntsager. Undgå sukker. Derved stabiliserer du blodsukkeret, og undgår dermed dyk i energiniveauet.

 

3. Dyrk motion og vinterbadning!

 

Også fysisk aktivitet har betydning for serotoninproduktionen og dermed dit humør.
Samtidig giver det dig en naturlig træthed, som er med til at sikre dig en god nattesøvn. 
Det samme er tilfældet med vinterbadning.

 

4. Erkendelse !

 

Erkend, at dit energiniveau og dit humør falder i de mørke måneder, og at dit søvnbehov stiger.
Derfor: stil ikke for store krav til dig selv mht. præstation, men sørg for at få dækket dit søvnbehov, og skru i det hele taget ned for præstationsniveauet. 
Nyd at være sammen med familie, venner og dig selv, uden at skulle præstere.

 

Måske kender du disse råd i forvejen, uden at det har været tilstrækkeligt ? Måske har du svært ved at efterleve dem. 


I så fald kan du have brug for at søge hjælp.
Jeg kan hjælpe dig i forhold til fx. lavt selværd, ændring af negative tanker, mangel på motivation, bla. med kognitiv terapi, hypnoseterapi og NLP.