Jeg er sikker på, at du er en af dem, der altid taler pænt på de offentlige medier - til dine venner - og i familien. Eller du gør i hvert fald dit bedste !
Men hvordan taler du egentlig til dig selv ?

Kender du tanker som disse :
“ Hvor var det dumt af mig “ , “ Jeg lærer det aldrig “, “ Det er simpelthen for dårligt, at jeg ikke kan tage mig sammen til at ...” - osv. ?
Den måde, du taler til dig selv på, påvirker dit selvværd i lige så negativ retning, som hvis dine omgivelser hele tiden kritiserede dig på denne måde.
Det betyder, at hvis du begynder at tale pænere til dig selv og være lige så kærlig og overbærende overfor dig selv, som du er overfor andre, vil du påvirke dit selvværd i positiv retning.
Jeg kan tilbyde dig hjælp hertil ved at arbejde med din indre kritiker - at slippe din negative selvopfattelse og derved blive et mere glad og ressourcefyldt menneske.

  

Like mig på facebook: https://www.facebook.com/Psykolog-Anne-Mette-Staub-383053435236628/

Så kan du følge med i, hvornår der kommer nyt på min blog.

 

                    ________________________________________________________

Måske kender du det ? 

Når du om aftenen, før du skal sove, tænker dagen igennem, kritiserer du dig selv for alt det, du ikke fik gjort eller fik gjort ”forkert” – du har fokus på alle de områder, hvor du er utilfreds med dig selv.

Selvom disse ting måske kun fylder 2 pct. i forhold til alle de områder, hvor du har god grund til at være tilfreds.

 

Så kan det være en hjælp for dig at føre en lille Udviklingsdagbog:

 

Når du skal sove om aftenen, så brug et par minutter på at tænke tilbage på dagen., og spørg dig selv:

 

Hvad har gjort mig glad i dag og hvad var det, jeg gjorde, der gjorde mig glad ? Og beslut dig for, at dette er en erfaring, du vil tage med dig og gøre mere af.

 

Det kan sagtens være ganske små oplevelser.

 

Skriv det ned i en lille dagbog – det vil hjælpe dig til at slippe din selvkritik og til i stedet at fokusere på de ting du gør, som gør dig glad og tilfreds med dig selv.