6 trin til at slippe negative følelser:  

Du kender helt sikkert til det at mærke følelser, du ikke forstår, hvor kommer fra – de virker ulogiske og irrationelle: det kan fx være angst, vrede, mindreværd, jalousi i bestemte situationer.

.

Og du oplever dig selv som offer for disse følelser - og tror ikke du kan ændre dem.

 

Grunden til dette er ikke, som du måske tror, selve situationen, men derimod det du tænker i situationen - det er dine tanker, der skaber følelserne.

 

Og det er gode nyheder, fordi det betyder, at du også kan slippe disse følelser ved at ændre dine tanker.

 

Hvis du har jævnligt mærker fx angst, mindreværd, jalousi, kan disse 6 trin hjælpe dig til at tænke anderledes i bestemte situationer og dermed også ændre den måde du føler og reagerer på:

 

  1. Hvilken følelse er det, du ønsker at slippe ?

    (ex: vrede, jalousi, mindreværd )

     

  2. Luk øjnene og tænk tilbage på en situation, hvor du oplevede den følelse. Indlev dig i

    situationen, se den for dig, hvordan opleves det ?

     

  3. Hvilke tanker og forestillinger, havde du ?

    Ex: han bryder sig ikke om mig, han synes, jeg er kedelig.

 

  1. Hvad er grunden til, at du tænker sådan ?

    Ex: Han talte ikke med mig, han virkede fraværende.

 

  1. Hvilke alternative forklaringer kunne der være ?

    Ex: Han har måske bekymringer, måske er han usikker.

 

  1. Hvordan ændrer det din følelse ?