04-01-2021

Er du en pleaser ?

 

3 trin til at slippe pleaserrollen : 

Føler du dig alt for tit trist, energiforladt og måske endda vred, uden at du helt ved hvorfor ? Er det alt for sjældent, du er rigtig glad ?

 Er du rigtig god til tage hensyn, god til at lytte til andre ? 

 Så lyder det som om, du er en pleaser !

Du er god til at gøre andre glade - til gengæld også god til at gøre dig selv ked af det, fordi du sidesætter dine egne behov og drømme.

 Og hvorfor gør du det ?

 Ofte hænger det sammen med et lavt selvværd.

 Følgende er en sætning, jeg ofte har hørt i min praksis: 

 “ Ja, jeg har det jo ikke så godt - det meste af tiden er jeg trist.  

Men det går jo alligevel meget godt, det hele. Jeg har et godt socialt netværk og kommer godt ud af det med andre mennesker.

Hvis jeg begynder i højere grad at vise den person, jeg er, risikerer jeg jo at miste mennesker , Jeg ved, hvad jeg har - men ikke, hvad jeg får.“

 Det er forståeligt, at du tænker sådan - men du betaler en høj pris for at være en pleaser.

Nemlig nedsat livsglæde, fordi du ikke giver plads til at udnytte dine potentialer og være den person, du er. 

 “ Jeg finder det vigtigt, at give plads til alle - at vi alle udfolder os og udtrykker selv og får tilgodeset vores ønsker, så længe det ikke går ud over andre mennesker.”.

 Dette er en fin leveregel - men når jeg i min praksis spørger, hvorfor denne regel ikke omfatter dem selv - er det for det meste første gang, personen overhovedet tænker den tanke ! 

 Har du lyst til at slippe tristheden, få mere energi og blive mere glad ? 

Få mulighed for at opleve den dejlige følelse det er at forfølge dine drømme - måske realisere dem ? Og være tro mod dig selv ? 

 Det kan du, hvis du beslutter dig for at opgive rollen som pleaser ! 


Her vil jeg give dig tre trin, der kan hjælpe dig på vej:

 Trin 1:

 Det første trin er forandring af dit mind-set - at turde tænke nye tanker !

 “ Ja ok, måske mister jeg relationer. Hvis jeg gør, er det relationer, der har været overfladiske.

Til gengæld vil jeg få dybere og mere autentiske relationer. Når jeg i højere grad viser mig selv og forfølger mine drømme, bliver jeg et gladere og mere inspirerende mennesker.

Det er ikke kun til glæde for mig selv, men også for andre.

I virkeligheden giver jeg mere til andre, når jeg beslutter at give plads til mig selv.“

 Trin 2:

Træn din opmærksomhed !

Fordi du så længe har været vant til at fokusere på andres behov, har du vænnet dig til at negligere dine egne.

Du har ganske enkelt brug for igen at lære at mærke dine egne behov og ønsker.’

Øv dig i hele tiden at mærke, hvad du har lyst til eller brug for lige nu - og vær opmærksom på, hvornår det evt. konflikter med andres.

Det er blot en øvelse i at mærke dig selv - du behøver ikke nødvendigvis at handle på det. 

 “ Jeg er ikke egoistisk fordi jeg mærker mine egne behov, for jeg behøver ikke altid at få dem opfyldt - det vælger jeg selv.

Det er helt ufarligt for mit forhold til venner, familie, bekendte, kolleger  - for jeg bestemmer selv, om jeg vil udtrykke det. “


Trin 3:

 Handling !

 Når du har vænnet dig til at være mere opmærksom på egne ønsker og behov - ja så er det tid til at øve dig i at handle på dem.

Det kan være ganske små hverdagsting. Ting, du tænker ikke er særlig vigtige - gør det alligevel for øvelsens skyld.

 “ Jeg ved godt, det er lidt besværligt, når alle I andre gerne vil have kaffe, men om aftenen drikker jeg altså kun te. “


Måske kan du ligefrem forberede dele af dine omgivelser på dit nye jeg:

 “ Jeg er træt at være ked af det, fordi jeg alt for ofte glemmer mig selv.

Måske oplever I, at jeg i den kommende tid er lidt anderledes i den kommende tid. Jeg øver mig i at være et lidt mere ærligt og autentisk menneske. 


J
eg lover dig:  Der er altid en risiko ved at gøre noget nyt og turde forandre sig.

Men gevinsten er langt langt større - både for dig selv og dine omgivelser.

Hvis du har brug for sparring og hjælp til din forandring, er du velkommen  til at kontakte mig.