15-11-2020

Er du en overtænker ?

 

Bekymringer ? Tankemylder ? Tanker, der kører rundt i hovedet på dig og kredser om det samme igen og igen :

Hvordan skal jeg nå det ? Var det dumt, det jeg sagde ? Mister jeg mit job ? Er jeg god nok ? osv. osv.

Du skubber dem væk, men de vender konstant tilbage – selvom du ved, de er nytteløse. 

Når bekymringerne bliver ved med at vende tilbage, er det fordi en lille del af dig tror, at du ved at bekymre dig, kan finde løsninger eller forberede dig på det forfærdelige, der venter dig i fremtiden.

Men i virkeligheden skaber du selv problemet ved at sidde fast i de samme tankemønstre. 

Her er 4 trin til, hvordan du kan slippe dine bekymringer ved at afsætte tid til at bekymre dig: 

Find et tidspunkt på dagen, der er afsat til bekymring. På den måde kan du holde fri fra bekymringerne i den øvrige tid.

Og på dette tidspunkt gennemgår du følgende trin:

1: 

Hvad er jeg bekymret for ? Skriv det ned – når du ser det på papir, skaber det allerede en afstand til problemet – du kan se det lidt mere klart og objektivt.

2:

Hvad er det værste, der kan ske ?  

3: 

Hvordan håndterer jeg det, hvis det sker ? Her kan det være en hjælp at spørge dig selv, om du tidligere har oplevet lign. situationer, og hvad du gjorde dengang.

4: 

Realitetstjek: Nedskriv i stikordsform alle de bekymringer, du har haft, og streg dem ud, hver gang en af dem ikke er blevet til noget. Dine bekymringer vil gradvist aftage, efterhånden som du kan se – sort på hvidt – at bekymringer sjældent bliver til virkelighed.