Blog

26-09-2022

Efterårstilbud ! Håber, du har haft en god sommer ?

 

Min sommer i år har været som jeg godt kan lide den:

Dejlige oplevelser i smukke Danmark med gode venner. 

 

En tur på Anholt - med masser af musikoplevelser - og ikke mindst en smuk og spændende natur.

En vandretur på Røsnæs - med vinsmagning på Danmarks største vinmark.

En vidunderlig tur til Vorupør med Vesterhav, masser lækre fiskeretter og gåture i Nationalpark Thy - lige da lyngen blomstrede - elsker Nordjylland.

 Elsker også mit arbejde med klienter - så livsbekræftende at se, hvordan mennesker kan skabe forandringer, når de bliver opmærksomme på alle de ressourcer, de indeholder.

Og heldigvis havde jeg mulighed for også at arbejde i perioderne mellem mine ferieoplevelser.

 Men nu er det efterår - mørket og kulden nærmer sig. 

 En hyggelig tid med samvær og nærhed - bål, levende lys, varm kakao - men også en trist og tung tid for de mange mennesker, der har det svært med mørket.

Sommeren er for mange en let tid med lys og varme og udendørsaktiviteter - og mange adspredelser - ferietid.

Det kan være lidt lettere at glemme de personlige udfordringer, du måske står i ? 

 Efteråret inviterer derimod til at rette blikket indad - til reflexion og fordybelse.

Måske finder du, tiden er inde til skabe forandring - at slippe gamle vaner og handlemønstre og at slippe gamle tankemønstre ? 

 Har du brug for hjælp, støtte og inspiration - så kontakt mig gerne.

 Lige nu har jeg et super tilbud på mit efterårsforløb !

 Du har mulighed for at købe 5 sessioner - personlige møder eller online - for kun 2500 kr.

Det er halv pris !

Du får i sessionerne mulighed for at opleve nogle meget stærke og effektive teknikker og du får konkrete psykologiske redskaber med dig hjem, som du kan få glæde af, så længe du ønsker det.

( Kræver forudbetaling, kontakt mig evt for en gratis 30 minutters forsamtale - personligt / online/telefonisk, før du beslutter dig ) 

 

Kærlig hilsen Anne - Mette






04-09-2022

Hvad er nudging ? 

Nudging vil sige, at du gør det så nemt som muligt at gøre mere af det, du gerne vil - og vice versa: gør det sværest muligt at gøre det, du ikke vil.

Jeg vil fx gerne i træningscentret hver anden morgen. 

Det er vildt kedeligt, men jeg får det SÅ godt bagefter.

Og der kan nemt ske det, at jeg om morgenen får konstrueret en eller anden " god " forklaring på, hvorfor jeg ikke behøver gøre det.

Derfor gør jeg det, at jeg aftenen før, ligger ALT klar til lige at tage afsted. 

Så jeg kan smutte direkte i træningstøjet - og sluge en kop kaffe imens.

Det er svært om morgenen at overtale mig selv til ikke at komme afsted - jeg føler mig meget dumt, hvis jeg lægger træningstøjet på plads igen.

Det virker.

 

01-09-2022

Dette tip er alt for godt til at jeg kan beholde det for mig selv: 

 Når jeg vågner, går mit hoved straks i gang med at gennemgå dagens opgaver - forudse, hvilke problemer, der kan opstå osv. - hvilket ofte resulterer i at jeg bliver træt, før jeg overhovedet kommer ud af sengen 🙄

 Er det en god en god start på dagen ? Nej - det er det ikke !

Men nu har jeg lært mig selv at bryde dette negative mindset ved at spørge mig selv: Hvad er du glad og taknemmelig for lige nu ?

Det kan være lige fra at jeg har sovet godt - at solen skinner - eller tænke på mit dejlige lille barnebarn.

Eller at jeg er så privilegeret at have et arbejde, jeg elsker.

Det betyder en kæmpe forskel for, hvordan min dag forløber.

 

Nu har jeg lille givet mit tip videre til dig og jeg ønsker dig godmorgen og en rigtig dejlig dag.

 

30-04-2022
Er du den, der altid sætter andres behov før dine egne ?
 
Er du den, der altid har antennerne ude og mærker andre - men ikke kan mærke dig selv ?
 
Er du alt for ofte fuldstændig drænet for energi, når du har været sammen med andre mennesker ?
 
 
 
Ønsker du at ændre på det og ønsker du hjælp til dette, er du velkommen til at kontakte mig.
 
 
18-01-2022

 

Har du svært ved at slippe gamle, dårlige vaner ?

Har du svært ved at nå de mål, du sætter dig ?

 

 

Måske vil du gerne ændre dine kostvaner, måske vil du gerne motionere lidt mere ?

Måske vil du gerne bruge din tid lidt bedre ? 

Du har prøvet, måske mange gange, men uden held.

 Du kritiserer dig selv, fortæller dig selv, at du er slap, mangler rygrad - hvorfor kan du ikke bare tage dig sammen ?

 Din selvkritik gør det ikke nemmere for dig at skabe forandring - når du for hvert forgæves forsøg oplever, at det mislykkedes, bliver troen på, at du kan opnå det , du ønsker endnu mindre.

Til dig, der genkender dette mønster, har jeg en god nyhed:  at slippe gamle vaner og etablere nye, er ikke et spørgsmål om viljestyrke og rygrad - og du kan derfor slippe din selvkritik lige nu ! 

For der er nogle enkle og biologiske grunde til, at det kan være så svært:


Din hjerne er nemlig indrettet sådan, at den bare elsker rutiner og gentagelser - det giver en følelse af tryghed og udløser belønningsstoffer som fx. dopamin. 

Det kan undre, at hjernen også elsker "dårlige" vaner! 

Men det er biologisk hensigtsmæssigt, for jo mere af vores adfærd,  som kører på rygraden og rutinemæssigt, jo mere overskud er der til at håndtere ukendte, nye og potentielt truende situationer. 

 Derfor vil din hjerne altid kæmpe imod og modarbejde dig, når du forsøger at ændre en vane ! 

 Men der er en løsning ! 

Løsningen er at at gå med hjernen i stedet for imod den - med andre ord at snyde hjernen.

Dvs. at du starter med forandringer, der er så små, at hjernen næsten ikke opdager det.

Hvis dit mål er at begynde at dyrke motion, kan du fx. starte med at træne hjemme på dit stuegulv i 5 min.

Eller smutte ud på en løbe - eller gåtur i 10 minutter.

 Den anden hemmelighed er hurtigt at gøre det til en vane - hjernen kan jo godt lide vaner.

 Fx. kan du løbe eller gå ti minutter hver eller hveranden dag , gerne på samme tid.

Dermed giver du hjernen den rutine / vane, som den kan lide.

 Så hemmeligheden er ganske enkelt: små skridt - hyppighed -gentagelse ! 

 Og husk: Hvis dit projekt ikke lykkedes, er det ikke fiasko, men feedback. Så skal du bare justere lidt.

Måske tror du ikke på mig ? Måske tænker tænker du:    “ Det går alt for langsomt.  Det fører da aldrig til noget, der er overhovedet ikke ulejligheden værd “ ? Måske kan du have ret - men på den anden side:  Du har jo tidligere i lang tid forsøgt uden held, så …..det kan jo kun gå fremad ! De måder, hvorpå du tidligere har forsøgt, har jo ikke virket.

Og hvis noget ikke virker, kan man ligeså godt prøve noget andet. 

Jeg håber, disse små tips kan  hjælpe dig til store forandringer. Hvis det stadig er svært for dig, kan du alligevel har brug for hjælp til komme nærmere dine mål, kan du altid kontakte mig på www.psykologstaub.dk