pas på dig selv

30-04-2022
Er du den, der altid sætter andres behov før dine egne ?
 
Er du den, der altid har antennerne ude og mærker andre - men ikke kan mærke dig selv ?
 
Er du alt for ofte fuldstændig drænet for energi, når du har været sammen med andre mennesker ?
 
 
 
Ønsker du at ændre på det og ønsker du hjælp til dette, er du velkommen til at kontakte mig.
 
 
18-01-2022

 

Har du svært ved at slippe gamle, dårlige vaner ?

Har du svært ved at nå de mål, du sætter dig ?

 

 

Måske vil du gerne ændre dine kostvaner, måske vil du gerne motionere lidt mere ?

Måske vil du gerne bruge din tid lidt bedre ? 

Du har prøvet, måske mange gange, men uden held.

 Du kritiserer dig selv, fortæller dig selv, at du er slap, mangler rygrad - hvorfor kan du ikke bare tage dig sammen ?

 Din selvkritik gør det ikke nemmere for dig at skabe forandring - når du for hvert forgæves forsøg oplever, at det mislykkedes, bliver troen på, at du kan opnå det , du ønsker endnu mindre.

Til dig, der genkender dette mønster, har jeg en god nyhed:  at slippe gamle vaner og etablere nye, er ikke et spørgsmål om viljestyrke og rygrad - og du kan derfor slippe din selvkritik lige nu ! 

For der er nogle enkle og biologiske grunde til, at det kan være så svært:


Din hjerne er nemlig indrettet sådan, at den bare elsker rutiner og gentagelser - det giver en følelse af tryghed og udløser belønningsstoffer som fx. dopamin. 

Det kan undre, at hjernen også elsker "dårlige" vaner! 

Men det er biologisk hensigtsmæssigt, for jo mere af vores adfærd,  som kører på rygraden og rutinemæssigt, jo mere overskud er der til at håndtere ukendte, nye og potentielt truende situationer. 

 Derfor vil din hjerne altid kæmpe imod og modarbejde dig, når du forsøger at ændre en vane ! 

 Men der er en løsning ! 

Løsningen er at at gå med hjernen i stedet for imod den - med andre ord at snyde hjernen.

Dvs. at du starter med forandringer, der er så små, at hjernen næsten ikke opdager det.

Hvis dit mål er at begynde at dyrke motion, kan du fx. starte med at træne hjemme på dit stuegulv i 5 min.

Eller smutte ud på en løbe - eller gåtur i 10 minutter.

 Den anden hemmelighed er hurtigt at gøre det til en vane - hjernen kan jo godt lide vaner.

 Fx. kan du løbe eller gå ti minutter hver eller hveranden dag , gerne på samme tid.

Dermed giver du hjernen den rutine / vane, som den kan lide.

 Så hemmeligheden er ganske enkelt: små skridt - hyppighed -gentagelse ! 

 Og husk: Hvis dit projekt ikke lykkedes, er det ikke fiasko, men feedback. Så skal du bare justere lidt.

Måske tror du ikke på mig ? Måske tænker tænker du:    “ Det går alt for langsomt.  Det fører da aldrig til noget, der er overhovedet ikke ulejligheden værd “ ? Måske kan du have ret - men på den anden side:  Du har jo tidligere i lang tid forsøgt uden held, så …..det kan jo kun gå fremad ! De måder, hvorpå du tidligere har forsøgt, har jo ikke virket.

Og hvis noget ikke virker, kan man ligeså godt prøve noget andet. 

Jeg håber, disse små tips kan  hjælpe dig til store forandringer. Hvis det stadig er svært for dig, kan du alligevel har brug for hjælp til komme nærmere dine mål, kan du altid kontakte mig på www.psykologstaub.dk

 

22-03-2021
19-03-2021